zr_01_001_08_20052013_17.16 z cyklu Coś, co zostaje; 2013–2017 Basia Budniak

zr_01_010_30_17052013_16.25 z cyklu Coś, co zostaje; 2013–2017 Basia Budniak

zr_02_017_16_07062013_9.19 z cyklu Coś, co zostaje; 2013–2017 Basia Budniak

zr_02_024_07_10062013_14.27 z cyklu Coś, co zostaje; 2013–2017 Basia Budniak

zr_03_005_24_18062013_15.15 z cyklu Coś, co zostaje; 2013–2017 Basia Budniak

zr_03_005_26_18062013_15.18 z cyklu Coś, co zostaje; 2013–2017 Basia Budniak

zr_03_010_01_20062013_17.24 z cyklu Coś, co zostaje; 2013–2017 Basia Budniak

zr_03_010_08_20062013_17.09 z cyklu Coś, co zostaje; 2013–2017 Basia Budniak

zr_03_014_15_25062013_14.33 z cyklu Coś, co zostaje; 2013–2017 Basia Budniak

zr_03_023_34_27062013_15.57 z cyklu Coś, co zostaje; 2013–2017 Basia Budniak

zr_04_023_02_21082013_15.36 z cyklu Coś, co zostaje; 2013–2017 Basia Budniak

zr_04_071_09_16052014_14.15 z cyklu Coś, co zostaje; 2013–2017 Basia Budniak

Przedmiotem tej pracy jest zdigitalizowane archiwum Zofii Rydet, jednej z czołowych fotografek polskich. Ogrom pracy i konsekwencja w metodzie jaką posługiwała się podczas pracy nad Zapisie socjologicznym jest imponujący, a efekt hipnotyzujący. Pracując w latach 2013-2015 nad edycją tych fotografii i przygotowując je niejednokrotnie do druku Basia Budniak zaczęła okiem wnikliwego badacza przyglądać się każdej warstwie zdjęcia – tłem były zdjęcia, ale to, co inspirowało Basię najbardziej to materia fotografii. Zdigitalizowane ziarno, rysy, kurz, grzyby, ślady niezidentyfikowanych procesów chemicznych i mechanicznych, błędy skanowania, glitche. Wszystko to, co w pracy archiwisty i konserwatora się ukrywa. Inspiracją do powstania tych obrazów były sny Basi po wielogodzinnej pracy z archiwum. Sny wszechogarniającego strumienia szarych pikseli, powiększających się kwadracików, zatracających punkt odniesienia, a odnoszących do jakieś innej rzeczywistości.

Ta praca to dialog z dziełem Zofii Rydet, która naznaczyła je słowami „Coś, co zostanie”. To doświadczenie obrazu fotograficznego w pełnym wymiarze – jeśli mu się poddać, wprowadza w trans, jak gwieździste niebo.

 

Każda praca podpisana jest sygnaturą archiwalną oraz datą i godziną wykonania skanu danej klatki negatywu.

Projekt w trakcie realizacji.